Het lukt niet om de pagina die je zocht op totoknvbbbeker.nl te laden.
Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.
Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.
KNVB.nl
Voor nieuws en ondersteuning van het Nederlandse voetbal.
Oranje
Het officiële kanaal van de KNVB voor alle Oranjefans.
Voetbal.nl
Hét platform voor amateurvoetballend Nederland.
TOTO KNVB Beker
Voor het laatste nieuws, uitslagen en programma van de TOTO KNVB Beker.
Azerion Vrouwen Eredivisie
Het officiële kanaal van de Azerion Vrouwen Eredivisie met het laatste nieuws, programma, standen en alle samenvattingen.
Rinus
De online assistent voor alle jeugdtrainers van Nederland.
KNVB Campus
Voor de teams van morgen.
KNVB Shop
De officiële webshop van de KNVB.
KNVB Ticketshop
Het officiële verkoopkanaal voor de KNVB. Koop hier je tickets voor Oranje en de TOTO KNVB Beker.
Futsal Euro 2022
De officiële toernooipagina voor het EK Futsal 2022.
Dugout
De digitale leeromgeving van de KNVB
Eén Tweetje
De online community voor bestuurders in het amateurvoetbal.
KNVB Expertise
Kennis- en innovatiecentrum voor Betaald Voetbal.
De KNVB Campus in Zeist herbergt vele historische schatten uit het rijke verleden van de voetbalbond, opgericht in 1889. In de aanloop naar de 100e bekerfinale is er speciale aandacht voor de bekerhistorie en daarom in aflevering 63 een bijzonder fenomeen: de bekerbadjas.
Bij elke KNVB Bekerfinale worden ze uitgedeeld en elk jaar vraagt iedereen zich weer af waar dit gebruik toch vandaan komt: de badjassen. Het ritueel is in ieder geval typisch Nederlands, want bij bekerfinales in het buitenland worden nooit badjassen gesignaleerd.
Anders dan wat veel mensen denken, is bierbrouwer Amstel niet de initiatiefnemer van de badjas. Historicus Jurryt van de Vooren ontdekte in 2016 dat ex-bondscoach Kees van Hasselt in 1912, na de finale van het toernooi om de Zilveren Bal in Rotterdam, spelers én scheidsrechter verblijdde met een badjas.
"Ten einde de spelers voor een te plotselinge afkoeling te behoeden, werd hun een badmantel met kap overhandigd, in welk kledingstuk zij de uitreiking konden bijwonen." De badjassen bevallen blijkbaar, want in de jaren die volgen krijgen alle winnaars van de Zilveren Bal een badjas omgehangen, een gebruik dat zelfs in de oorlogsjaren standhoudt.
Na de oorlog doet het fenomeen badjas zich ook voor bij de KNVB Bekerfinale. Zo loopt Feyenoord na de gewonnen bekerfinale in 1969 tegen PSV in witte badjassen een ereronde in het stadion, terwijl de PSV’ers in - eveneens witte - badjassen een erehaag vormen. Tot in de jaren tachtig lopen winnaars en verliezers zo gebroederlijk in het wit.
Met de intrede van sponsor Amstel verandert dat. De bierbrouwer, huiskleuren rood en wit, houdt de witte badjas voor de verliezer in stand, maar kleurt de ‘badmantel’ voor de winnaar rood en drukt de naam van het bedrijf op de mantels. Dat blijkt een stap te ver voor de Reclame Code Commissie: die oordeelt (overigens pas) in 2011 dat de naam Amstel van de badjassen moet verdwijnen. Het doet er voor de traditie bij de bekerfinale niet toe. Sterker nog, inmiddels ontvangt ook de winnaar van de Bekerfinale Vrouwen de bekende rode badjas.